Kesätyöni Karstulan kirjastossa


Olen aina tiennyt, että kun minulla on tarpeeksi ikää, haen kunnan kesätöihin. En vain tiennyt, että mihin työhön, kunnes äiti kirjastossa töissä olleena ehdotti, että kirjasto voisi olla hyvä paikka - sellainen, josta minä tykkäisin. Hain kunnalle ja laitoin ensimmäiseksi vaihtoehdoksi kirjaston. Muutaman viikon päästä haastatteluista tuli sähköposti, jossa luki, että olin saanut kesätyöpaikan kirjastosta. Olin todella iloinen, koska minua oli jännittänyt, tulenko saamaan kesätöitä ollenkaan.

En valmistautunut kesätöihini oikeastaan ollenkaan. Halusin vain nauttia lomastani enkä huolehtia töitten alusta. Kun työt alkoivat keskiviikkona, tuntui kuin olisin menossa kouluun. En stressannut tai jännittänyt töitä ollenkaan, niin kuin edellisten kesätöiden kohdalla oli käynyt. Minulla oli ollut koko ajan rento fiilis alkavia kesätöitä kohtaan. Ajattelin kuitenkin hieman jännittäen, että kirjastotyö olisi liian yksitoikkoista semmoiselle ihmiselle kuin minä, joka tykkää tehdä monenlaista työtä ja tylsistyy samaan työhön aika nopeasti.


Kesätyöntekijä Siiri kokosi kirjastoon pienen näyttelyn suosikkikirjoistaan.

Kun ensimmäinen työviikko oli mennyt, ajatus yksitoikkoisesta työstä oli kuihtunut pois. Töissä oli jo kolmena ensimmäisenä päivänä saanut tehdä enemmän työtehtäviä kuin olin odottanut. Työtehtäviä on pitkä lista. Niihin kuuluu esimerkiksi palautuksien tarkistus, hyllyttäminen, kirjojen etsiminen, lehtien ja kirjojen poisto, lukudiplomien tarkistus, kirjojen tarroittaminen yms.

Tämä kesätyöpaikka on myös ensimmäinen, jossa joka aamu ei tunnu siltä että ”onko töihin pakko mennä” eikä koko ajan vilkuile kelloa, että joko pääsisi kotiin. Tänne on kiva tulla ja täällä on kiva olla. Koko ajan on jotain tekemistä, eikä semmoisia hetkiä tule, että pitäisi tylsistyneenä odottaa jotakin uutta työtehtävää. Työn ohella olen myös saanut uutta lukuintoa ja ideoita kirjoista, joita voisin seuraavaksi lukea. Tämä työ on semmoinen, että tänne voisi tulla vaikka uudestaankin! Suosittelen kirjastotyötä kaikille, jotka tykkäävät erilaisista tehtävistä ja rennosta työilmapiiristä!


Siiri Poikonen

Kommentit

Suositut tekstit