”Tunteet nurkkaan!”, sanoi kirjastolainen, kun aineistoa poistamaan läksi
Kirkasotsainen
humanistiopiskelija tarkastelee lähikirjastonsa lasten- ja nuortenosaston
hyllyjä klassikkofanaatikon silmin. Hän huomaa, että hyllyssä on ainoastaan
yksi Mary Marckin Eeva-kirja. Humanisti kysyy kirjastonhoitajalta, onko heillä
useampaa Marckin tyttökirjaklassikkoa vai ovatko ne kaikki tosiaan lainassa.
”Ai nuo! Ei taida olla enää jäljellä kuin tuo yksi, olen poistanut kaikki muut. Ei noita kukaan enää lainaa”, kirjastonhoitaja vastaa kepeästi.
Humanisti
hämmentyy.
Poistanut kaikki muut?
Ei kukaan enää lainaa?
Poistetaanko kirjastosta tosiaan klassikoita tuosta noin vain, jos lainamäärät vähenevät? Vaikkapa Waltarin Sinuhe egyptiläinen? Eikö täällä arvosteta kirjallisuuden kaanonia ja pitkää linjaa?
Ei kukaan enää lainaa?
Poistetaanko kirjastosta tosiaan klassikoita tuosta noin vain, jos lainamäärät vähenevät? Vaikkapa Waltarin Sinuhe egyptiläinen? Eikö täällä arvosteta kirjallisuuden kaanonia ja pitkää linjaa?
Humanisti on
hyvin tuohtunut.
Sitten
koittaa päivä, jolloin humanisti on ensimmäistä päivää töissä pienehkössä
kunnankirjastossa. Kirjastotoimenjohtaja esittelee vuosikymmenien varrella kertynyttä
kokoelmaa ja vasta päivitettyä kokoelmapolitiikkaa. Hän puhuu lainamääristä,
varastoinnista sekä hankinta- ja poistoperusteista. Ohje on, että rähjäinen ja
vähän lainattu aineisto poistetaan. ”Kirjaston seinät eivät siirry minnekään.
Tilaa uusille kirjoille on tehtävä muulla tavalla. Tunteet nurkkaan vaan ja
poistamaan!”, kuuluu neuvo.
Päivät
kuluvat ja humanistikirjastolainen poistaa vanhoja, vähän lainattuja varastokirjoja.
Hän kääntelee haurastuneita sivuja hellästi ja toivoo, että kirjat saisivat poistomyynnin
kautta hyvän kodin. Vanhojen nuortenkirjojen kansikuvat ovat herttaisia
Wendelin-idyllejä eivätkä sisällötkään ole ihan tästä maailmasta, sen
humanistikirjastolainen kyllä käsittää. Hän ymmärtää myös seinäpointin – tila
ei todellakaan lisäänny itsestään. Uusia kirjoja tulee vanhojen tilalle melkein
joka viikko.
Aloitteleva
humanistikirjastolainen oppii tarkastelemaan oman kirjastonsa aineistoja osana
laajempaa seudullista kokoelmaa. Omissa hyllyissä ei ole pakko olla kaikkia
kirjoja, kun ne voi kätevästi varata kimpan muista kirjastoista. Hän oppii myös
sen, että vähän lainattuja klassikkoja ei automaattisesti poisteta kokoelmasta.
Hän totuttelee katsomaan kirjastotilaa pedantin ammattilaisen silmin, mutta
tunnistaa silti itsessään myös kirjoja rakastavan säilyttäjän, jonka tunteet
pysyvät niille tarkoitetussa nurkassa vasta pienen opettelun jälkeen.
Toisin kuin
joskus kuulee väitettävän, kirjastolaiset eivät vedä aineistojen hankinta- ja
poistoperusteita omasta hatustaan. Takavuosina turkulainen kirjastonhoitaja joutui
mediaryöpytykseen,
kun oli poistanut kokoelmasta miesasiamiehenä tunnetun Henry Laasasen teoksen.
Poistoperusteena oli se, että kirjastonhoitaja oli teoksessa esitetyistä
väittämistä eri mieltä kuin kirjan kirjoittaja.
Kirjastolaisen
omat näkemykset, arvot ja vakaumukset eivät saisi vaikuttaa kokoelmatyön tekoon.
Jo kirjastolaki edellyttää, että yleisten kirjastojen tulee ”ylläpitää
monipuolista ja uudistuvaa kokoelmaa”. Kunkin kirjaston kokoelmatyöohjeissa eli
kokoelmapolitiikassa tarkennetaan, mitä ”monipuolinen ja uudistuva” kyseisen
kirjaston kohdalla tarkoittaa.
Kokoelmapolitiikka on (usein) kirjallinen dokumentti, josta ilmenee, millaisia aineistoja kirjastoon
hankitaan ja millaisia varastoidaan ja poistetaan. Dokumentissa kerrotaan yleensä
myös aineistomäärärahojen jaosta. Yksittäisiä teoksia koskevia määräyksiä ei kirjata
kokoelmaohjeisiin. Kirjallisuuden ja muiden aineistojen, olemassa olevan kokoelman,
ajankohtaisten aiheiden ja kirjaston asiakaskunnan tarpeiden tuntemus auttavat
kirjastoammattilaisia hankinta-, poisto- ja varastointipäätösten teossa.
Kokoelmapolitiikka
on kirjastolle tärkeä työkalu, joka takaa sen, että hankinta- ja
poistopäätökset ovat loogisia ja yhtenäisiä, kokoelma uudistuu, säilyy
monipuolisena ja siinä on myös historiallista syvyyttä. Politiikasta on hyötyä
kuitenkin vain siinä tapauksessa, että sitä käytetään aktiivisesti kokoelmatyön
tukena ja se muistetaan päivittää riittävän usein.
Karstulan
kirjastossa aikuisten aineistot hankkii kirjastotoimenjohtaja ja lasten ja
nuorten aineistot informaatikko. Asiakkaat ja kaikki kirjaston työntekijät
voivat tehdä ehdotuksia hankittavista teoksista. Hankinnoissa huomioidaan
erityisesti paikalliset aiheet, kuten hyvinvointi, kasvatus ja koulutus (mm.
Karstulan evankelinen opisto), taide ja muotoilu (mm. Harri Koskinen, Kylli
Koski & lastenkulttuuriviikko Satusivellin), luonto- ja eräaiheet, sukututkimus
sekä jääkiekko (Karstula Areena).
Kirjastoomme
hankitaan lähes kaikki merkittävien kustantamoiden julkaisemat uudet kaunokirjat, sekä kotimaiset että käännöskirjat. Tietokirjoista
hankitaan ne, joilla odotetaan olevan eniten kysyntää. Kotiseutukokoelmaan otetaan
Karstulaa koskevaa ja karstusten tuottamaa aineistoa. Musiikkiaineisto kattaa
laajan kirjon eri genrejä, mutta yleensä vain tunnetuimpien muusikkojen
teoksia, koska niitä myös lainataan eniten.
Karstulan
kirjaston kokoelmatyöohjeissa todetaan, että poistot tulee tehdä suhteessa muuhun
kokoelmapolitiikkaan: aineiston poistaminen ei saisi järkyttää kokoelman
tasapainoa eikä aiheuttaa puutteita millään aihealueella. Likainen,
rikkinäinen, tietosisällöltään vanhentunut ja vähän lainattu aineisto sekä ns.
nollalainat (aineisto, jota ei ole lainattu koskaan) kuitenkin poistetaan.
Kaunokirjallisesti merkittävien teosten poistamisessa noudatetaan erityistä
harkintaa.
Poistojen
tarkoituksena on pitää kokoelma houkuttelevana ja ajantasaisena. Liian täydet
hyllyt eivät kutsu luokseen. Tuhruiset ja rikkinäiset aineistot jäävät helposti
lojumaan lainaamattomina. Ajatuksena on, että kirjaston ei tarvitse olla kaikenkattava kirjavarasto. Kirjaston tehtävänä on tarjota asiakkaille pääsy tiedon äärelle, olipa kyse sitten painetuista teoksista tai e-aineistoista. Massiivisen ja staattisen kokoelman sijasta keskipisteessä ovat palvelut ja niiden käyttäjät.
Kirjastoammattilaiset seuraavat asiakkaiden tiedontarpeita, kokoelman käyttöä ja aineiston kysyntää säännöllisesti. Tutkimuksissa on todettu, että 80 prosenttia lainoista kohdistuu 20 prosenttiin kirjastojen aineistosta. Välillä käy niin, että kirjastolainen osaa päätellä jo uutuuskirjan kannesta, onko
kyseessä lainaajien tuleva suursuosikki vai se-hyllyssä-lojuja. Tällainen näkökyky
kehittyy ajan kanssa.
Tarinamme
humanistikirjastolainen on kehittänyt kirjastosilmäänsä nyt reilun vuoden
verran. Hän toivoo hartaasti, että asiakkaat muistaisivat lainata myös
niitä aineistoja, jotka eivät kuulu kirjaston ydinkokoelmaan, suosituimpaan 20 prosenttiin. Tällaisia
teoksia löytyy esimerkiksi kirjaston varastosta, runohyllystä ja ihan
tavallisten romaanien ja tietokirjojen joukosta. Aineisto, jota lainataan
ahkerasti, säilyy todennäköisesti kirjaston kokoelmassa myös jatkossa.
Maria
Saarnio, informaatikko, Karstulan kunnankirjasto
Tekstissä on käytetty lähteinä Karstulan kunnankirjaston kokoelmatyöohjeita sekä Raine
Wilénin ja Terttu Kortelaisen teosta ”Kirjastokokoelmien kehittämisen ja arvioinnin
perusteet: teoria, menetelmät, käytäntö”. Helsinki (2007): Gaudeamus.
Kommentit
Lähetä kommentti