”AI, PITÄÄKÖ OPISKELLA YLIOPISTOSSA, ETTÄ VOI OLLA TÖISSÄ KIRJASTOSSA?” ELI MIKÄ ON KIRJASTOTÄDIN* JA LAINAUSAUTOMAATIN ERO
Mitä sinulle
tulee mieleen sanasta kirjastotäti?
Kirjastotyöhön – kuten kaikkiin muihinkin töihin – liittyy paljon ennakko-oletuksia, jotka eivät välttämättä pidä paikkaansa. Eräältä kirjastovirkailijalta kysyttiin kerran, kumpaa hän tekee työkseen, lainaa vai palauttaa. Kysymys hämmensi virkailijaa, sillä hänen mielestään kirjastotyö on varsin monipuolista ja hauskaa – ja aineiston lainaaminen ja palauttaminen ovat nykyisin pääasiassa automaattien tehtäviä.
Työssäni
saan olla paljon lasten ja nuorten parissa. Vastuulleni kuuluu yhteistyö
koulun ja varhaiskasvatusväen kanssa. Kouluyhteistyön tavoitteet on
kirjattu kirjaston ja koulun yhteistyösuunnitelmaan, jonka valmistelin tänä
keväänä yhdessä peruskoulun rehtorin kanssa. Tavoitteenani on tehdä vastaava
suunnitelma myös varhaiskasvatuksen puolelle.
Onko hän tiukkailmeinen,
nutturapäinen nainen, joka hiiviskelee hyllyjen välissä, vaatii
täydellistä hiljaisuutta ja luo nuhtelevia katseita älylaitteitaan räpläävään
nuorisoon?
Vai onko hän
leiskuvanoranssiin pellavatunikaan sonnustautunut kulttuuritäti, joka ideoi
hassunhauskoja tapahtumia lapsiasiakkaille?
Vai onko hän
jotakin ihan muuta?
Kirjastotädit työssään: Pirjo, Sanna ja Maria joulukuussa 2017. |
Kirjastotyöhön – kuten kaikkiin muihinkin töihin – liittyy paljon ennakko-oletuksia, jotka eivät välttämättä pidä paikkaansa. Eräältä kirjastovirkailijalta kysyttiin kerran, kumpaa hän tekee työkseen, lainaa vai palauttaa. Kysymys hämmensi virkailijaa, sillä hänen mielestään kirjastotyö on varsin monipuolista ja hauskaa – ja aineiston lainaaminen ja palauttaminen ovat nykyisin pääasiassa automaattien tehtäviä.
Meiltä
kirjastolaisilta tiedustellaan välillä myös sitä, pitääkö meidän todella
opiskella yliopistossa, että pääsemme töihin kirjastoon. Oikea vastaus on kyllä
ja ei. Tiettyihin kirjastoalan tehtäviin vaaditaan korkeakoulututkinto, mutta
ei kaikkiin. Kirjastotyö ei ole rakettitiedettä, vaikka alan opinnoista,
työkokemuksesta ja laajasta yleissivistyksestä on rutkasti hyötyä.
Kirjastossa
on paljon päivittäisiä rutiineja, jotka hoidamme yleensä ennen kirjaston avaamista:
hyllytämme palautunutta aineistoa, lähetämme muistutuskirjeitä, poimimme
saapuneita varauksia sekä käsittelemme päivän postin lainaus- ja lukukuntoon.
Aamurutiinien jälkeen yksi työntekijä jää palvelemaan asiakkaita tiskille,
toiset menevät tekemään omia hommiaan kirjaston työhuoneeseen. Takahuoneessa
tehtävää työtä kutsutaan sisätyöksi.
Pyysin
Karstulan kirjaston nykyisiä työntekijöitä kertomaan, mitä he ovat opiskelleet,
millaisia ominaisuuksia heidän tehtävissään tarvitaan ja mitä he tekevät
sisätyöajallaan. Näin he kertovat työstään:
Kirjastovirkailija Pirjo:
Minulla on merkonomin tutkinto yhteiskunnalliselta linjalta sekä kirjastovirkailijan ammattitutkinto. Työvuosia on kertynyt yhteensä 38, joista toimistovirkailijana 17 vuotta ja kirjastovirkailijana 21 vuotta. Välillä olen ollut kotona hoitamassa lapsiani.
Kirjastotyö on monipuolista, mikä tekee siitä mielenkiintoista ja haastavaa. Tehtäviini kuuluvat palautetun aineiston hyllyttäminen, kirjojen muovittaminen ja korjaaminen, poistojen tekeminen ja hyllyjärjestyksen tarkistaminen.
Kaikista tärkeintä on kuitenkin asiakaspalvelu. 😍
Karstulassa avataan syksyllä omatoimikirjasto (katso siitä kertova blogiteksti täältä), ja siihen liittyy monenlaisia järjestelytöitä. Olemme muuttaneet hyllyjärjestystä niin, että asiakkaan olisi helpompi löytää tarvitsemansa. Kirjojen siirtämisessä ja hyllyttämisessä on ollut kova urakka!
Kirjastotyö on monipuolista, mikä tekee siitä mielenkiintoista ja haastavaa. Tehtäviini kuuluvat palautetun aineiston hyllyttäminen, kirjojen muovittaminen ja korjaaminen, poistojen tekeminen ja hyllyjärjestyksen tarkistaminen.
Kaikista tärkeintä on kuitenkin asiakaspalvelu. 😍
Karstulassa avataan syksyllä omatoimikirjasto (katso siitä kertova blogiteksti täältä), ja siihen liittyy monenlaisia järjestelytöitä. Olemme muuttaneet hyllyjärjestystä niin, että asiakkaan olisi helpompi löytää tarvitsemansa. Kirjojen siirtämisessä ja hyllyttämisessä on ollut kova urakka!
Tehtäviini kuuluu uusien kirjojen ym.
materiaalin lainauskuntoon saattaminen eli pääasiassa muovittaminen. Lisäksi
korjaan aineistoa eli puhdistan ja liimaan rikkoutuneita kirjoja. Kun liimaus
on kuivanut, tarkistan sen pitävyyden, teippaan rikkoutuneet ja hion likaiset
sivut. Cd- ja dvd-levyjen hiominen kuuluu myös korjaustehtäviin.
Mikäli meidän järjestelmästämme ei
löydy uuden aineiston luettelointitietoja, etsin ne maakuntakirjastojen
sivuilta.
Hoidan kirjaston laskujen tiliöintiä
ja lähetän ne hyväksyttäväksi. Lisäksi siirrän vähän lainattua
aineistoa varastoon. Tällä hetkellä käyn lävitse luokkaa 99, johon kuuluvat
henkilö- ja sukuhistoriaa käsittelevät teokset.
Kirjastovirkailija Sanna:
Minulla
on FM-tutkinto (pääaineena yhteisöviestintä) sekä liiketalouden
tradenomin tutkinto. Alan työkokemustakin on kertynyt: olen tehnyt useampia
sijaisuuksia ja pätkätöitä kirjastossa.
Hoidan
tulevaan omatoimikirjastoon liittyvää viestintää. Tällä hetkellä työn alla on
omatoimikirjaston esitevihkosen suunnittelu. Esitevihko kertoo, mistä
omatoimikirjastossa on kyse ja miten siellä asioidaan. Yritän tehdä esitteestä
niin selkeän, että sen ymmärtää sellainenkin, joka ei ole koskaan
omatoimikirjastossa asioinut tai joka ei tykkää käyttää teknisiä laitteita.
Lisäksi suunnittelen omatoimikirjaston palvelusopimusta, jonka
allekirjoittamalla asiakas sitoutuu noudattamaan omatoimikirjaston sääntöjä.
Paperitöiden
vastapainoksi pääsen välillä nostelemaan puntteja… ei kun siis kirjoja. Jotta
kirjastosta saataisiin asiakkaan näkökulmasta selkeä, joudutaan
hyllyjärjestyksiä muuttamaan. Sylillinen kirjoja painaa yllättävän paljon!
Aivonystyröitäkin pääsen jumppaamaan kirjastotetriksen muodossa: jos tämä hylly
siirretään tuonne ja tuo tänne, niin mahtuuko tämä tuonne? Ja jos hylly mahtuu
paikalleen, niin mahtuuko siihen aiottu määrä aineistoa? Lisäksi suunnittelen
hyllyihin uudet opasteet, jotka kertovat asiakkaille, mitä hylly sisältää. Tarkoitus
on, että asiakas löytää etsimänsä helposti ilman virkailijan apua.
Hyllyjen
uudelleenjärjestelyjen myötä myös kirjaston pohjakartta menee uusiksi. Kartan
teko on tasapainottelua informatiivisuuden ja selkeyden välillä: yritän
selkeästi kertoa mitä missäkin hyllyssä on, mutta toisaalta en halua tunkea
karttaa tupaten täyteen tekstiä. Oman vaikeutensa tuo kartan piirtäminen ja
jonkinlaisen mittakaavan säilyttäminen. Arkkitehdin opinnoista olisi hyötyä!
Lasten- ja nuortenkirjastotyöstä vastaava informaatikko Maria:
Lasten- ja nuortenkirjastotyöstä vastaava informaatikko Maria:
Olen
opiskellut Oulun yliopiston humanistisessa tiedekunnassa kaikkea kivaa ja
mielenkiintoista. Pääaineeni oli kirjallisuus. Myöhemmin täydensin FM-tutkintoani informaatiotutkimuksen perus-
ja aineopinnoilla.
Olen nyt ensimmäisessä oman alani työpaikassa ja opin joka päivä uusia asioita
kokeneemmilta työkavereiltani.
Tunnelmia Harry Potter -tapahtumasta talvella 2018. |
Työssäni on
hyötyä uteliaasta ja luovasta asenteesta. Jos omat ideani loppuvat, saan apua
kollegoiltani. Ymmärrys lasten- ja nuortenkirjallisuuden pitkästä linjasta ja
uusista tuulista helpottaa työtäni paljon. Vapaa-ajallani saan siis lukea kasoittain
kirjoja! Onneksi lähipiirissäni on lapsia ja nuoria, joilta kehtaan kysyä, mikä
on heidän maailmassaan in, mikä out.
Suunnittelen
ja toteutan kirjavinkkauksia eri luokka-asteille. Luen kutakin vinkkausta
varten 10-20 kirjaa. Sen jälkeen pohdin, miten kertoisin kirjoista niin, että
mahdollisimman moni lapsi haluaisi lukea ne. Kirjoitan vinkkaukset ylös muistin
tueksi ja etsin kustakin teoksesta mielenkiintoisen katkelman, jonka voin lukea
vinkkauksen yhteydessä. Vinkkausten suunnittelu on hauskaa, mutta siihen menee
melko paljon aikaa, joten teen sen yleensä kotona.
Myös
kirjastonkäytönopetukset vaativat suunnittelua. Opetustuokioissa kerron
lapsille heidän ikätasonsa mukaisesti siitä, miten kirjastoa käytetään ja
aineistoa käsitellään. Ekaluokkalaisten kanssa tutustumme lastenosastoon, opettelemme
lainausautomaatin käyttöä ja pohdimme yhdessä, miten kirjoista pidetään mahdollisimman
hyvää huolta. Opiskelemme myös hyvää kirjastokäyttäytymistä. Isompien kanssa
perehdymme nuorten- ja aikuistenosastoon. Opetan heille verkkokirjaston
käyttöä, esimerkiksi aineiston hakua ja varaamista. Lisäksi käymme
läpi Yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmää.
Välillä
suunnittelen ja järjestän lapsille sanataidetyöpajoja, kirjailijavierailuja,
satuseikkailuja ja muita tapahtumia. Niiden toteutukseen osallistuvat usein kaikki
kirjaston työntekijät. Kuukauden
viimeisenä perjantaina toimin satutätinä alle kouluikäisille lapsille, jotka
tulevat satutuokioon yhdessä hoitajiensa tai vanhempiensa kanssa.
Satuperjantait ovat minusta aivan erityisen kivoja!
Tällä
hetkellä valmistelen Karstulan kirjaston omaa lukudiplomia, jonka pohjana käytän
Keski-kirjastojen yhteisiä lukudiplomeita. Teen kirjalistat jokaiselle
luokka-asteelle.
Ensi talvena vedän Karstulan kirjaston lukupiiriä. Syksyn 2018 ensimmäinen kokoontuminen on sovittu syyskuulle. Toivon kovasti, että kaikki lukupiiriläiset muistavat tulla paikalle! Hauskaa olisi, jos mukaan saataisiin myös uusia kasvoja.
Ensi talvena vedän Karstulan kirjaston lukupiiriä. Syksyn 2018 ensimmäinen kokoontuminen on sovittu syyskuulle. Toivon kovasti, että kaikki lukupiiriläiset muistavat tulla paikalle! Hauskaa olisi, jos mukaan saataisiin myös uusia kasvoja.
Kokoelmatyövastuu
on jaettu meillä niin, että minä huolehdin kirjaston lasten- ja
nuortenosastosta, teen lasten ja nuorten puolen aineistohankinnat ja -poistot
sekä suunnittelen osaston uutta ilmettä yhdessä muiden kirjastolaisten kanssa.
Lisäksi vastaan Karstulan kirjaston tiedottamisesta mm. kirjastotilassa,
somessa ja nettisivuilla.
Kirjastonhoitaja / vs. kirjastotoimenjohtaja Anne:
Olen ollut kirjastonhoitajana Karstulan kirjastossa yli 30 vuotta.
Hankin aikuisten aineiston ja tallennan sen asiakasrekisteriin. Käyn läpi aikuisten kirjoja ja poistan vähän lainattuja ja likaisia. Harvoin kaivattua aineistoa on viikoittaisen kuljetuksen takia nopeasti saatavissa muista Keski-kirjastoista. Työhöni kuuluvat tietysti myös monet kirjaston päivittäisrutiinit.
Nyt olen vs. kirjastotoimenjohtajana ja hoidan hallinnollisia asioita. Johtajan tehtäviin kuuluvat mm. kirjaston taloudesta huolehtiminen, henkilöstöjohtaminen, toiminnan organisointi ja suunnittelu sekä yhteistyö eri tahojen kanssa.
Tällä hetkellä koordinoin omatoimikirjastohankkeen etenemistä. Omatoimikirjaston avaamisaikataulu riippuu paitsi kirjastolaisista, myös useista muista toimijoista; kesälomat hidastavat asioiden etenemistä. Tavoitteena on, että syksyllä asiakkaita palvelee normaalin kirjaston ohella omatoimikirjasto pitempine aukioloaikoineen.
Koulutukseltani olen YTM. Pääaineena olen opiskellut filosofiaa. Perus- ja aineopintoja olen suorittanut lukuisista eri oppiaineista, mm. Suomen kirjallisuudesta, psykologiasta ja kasvatustieteestä. Lisäksi minulla on kirjastoalan tutkinto.
Asiakaspalvelu on tärkeä osa kirjastotyötä. Anne tiskivuorossa. |
Kirjastonhoitaja / vs. kirjastotoimenjohtaja Anne:
Olen ollut kirjastonhoitajana Karstulan kirjastossa yli 30 vuotta.
Hankin aikuisten aineiston ja tallennan sen asiakasrekisteriin. Käyn läpi aikuisten kirjoja ja poistan vähän lainattuja ja likaisia. Harvoin kaivattua aineistoa on viikoittaisen kuljetuksen takia nopeasti saatavissa muista Keski-kirjastoista. Työhöni kuuluvat tietysti myös monet kirjaston päivittäisrutiinit.
Nyt olen vs. kirjastotoimenjohtajana ja hoidan hallinnollisia asioita. Johtajan tehtäviin kuuluvat mm. kirjaston taloudesta huolehtiminen, henkilöstöjohtaminen, toiminnan organisointi ja suunnittelu sekä yhteistyö eri tahojen kanssa.
Tällä hetkellä koordinoin omatoimikirjastohankkeen etenemistä. Omatoimikirjaston avaamisaikataulu riippuu paitsi kirjastolaisista, myös useista muista toimijoista; kesälomat hidastavat asioiden etenemistä. Tavoitteena on, että syksyllä asiakkaita palvelee normaalin kirjaston ohella omatoimikirjasto pitempine aukioloaikoineen.
Koulutukseltani olen YTM. Pääaineena olen opiskellut filosofiaa. Perus- ja aineopintoja olen suorittanut lukuisista eri oppiaineista, mm. Suomen kirjallisuudesta, psykologiasta ja kasvatustieteestä. Lisäksi minulla on kirjastoalan tutkinto.
Kirjastolaisten mietteitä kokosi Maria Saarnio, informaatikko Karstulan kirjastosta
*Tekstissä puhutaan kirjastotädeistä siksi, että Karstulan kirjastossa ei ole töissä yhtään setää. :)
*Tekstissä puhutaan kirjastotädeistä siksi, että Karstulan kirjastossa ei ole töissä yhtään setää. :)
Kommentit
Lähetä kommentti