TARINOIDEN VIRRASSA - AJATUKSIA LUKEMISESTA JA LUKUTAIDOSTA
Olipa kerran pieni tyttö, joka
keinui tarinoiden virrassa. Tyttö asui suuren metsän ja laajojen peltojen
keskellä pienessä vihreässä talossa, jonka pihalla oli pitkä, tiilistä
rakennettu navetta. Tyttö oli usein iltaisin äidin ja isin mukana
navettatöissä. Lehmien lypsämisen ja ruokinnan lomassa oli hyvä kertoa ja
kuunnella tarinoita.
Tyttö katsoo siilon päätyovesta ulos. Taivaan tähtikangas muuttuu rei’itetyksi pimennysverhoksi ja valo siellä takana isin lapsuudenkodin karbidilampun valoksi. Tyttö sukeltaa tarinaan, tuntee pelkäävän pienen pojan sydämenlyönnit, kuulee lentokoneiden loittonevan äänen.
Isi työntää laakasiiloon
vievät painavat pariovet auki ja kolistelee kottikärryillä alas siiloon.
Navettaan tulvahtaa kylmää talvi-ilmaa. Tyttö ottaa oman pienen puuhankonsa ja
kipittää isin perään. Siilon päätyseinä on auki. Tuhannet tähdet rei’ittävät taivaan
mustan samettikankaan hauskasti. Isi repii jäistä AIV-rehua talikolla
kottikärryihin. Sinisen toppalakin korvukset on nostettu päälaelle. Sitten isi
alkaa kertoa, kuinka sotatalvena 1944 venäläisten lentokoneet lensivät hänen lapsuudenkotinsa
ylitse pommittamaan kaupunkia. Isi oli tehnyt isoveljensä kanssa nuppineulalla
reikiä pimennysverhoihin, ”molotoffeihin”. Häntä pelotti, että karbidilampun
hento valo pääsisi neulanrei’istä ulos ja näkyisi yli lentäviin koneisiin
saakka. Isi piilotti lampun pirtin pöydän alle ja istui siellä veljensä kanssa
ihan hiljaa, niin kauan, että koneiden ulina katosi laajan lakeuden taakse.
Tyttö katsoo siilon päätyovesta ulos. Taivaan tähtikangas muuttuu rei’itetyksi pimennysverhoksi ja valo siellä takana isin lapsuudenkodin karbidilampun valoksi. Tyttö sukeltaa tarinaan, tuntee pelkäävän pienen pojan sydämenlyönnit, kuulee lentokoneiden loittonevan äänen.
Tarinan tyttö eli lapsuutensa
kertomusten ympäröimänä. Tytön isi ei juuri kirjoja lukenut, mutta hän oli
kokenut monenlaista ja osasi sanoittaa kokemuksensa kauniiksi kertomuksiksi.
Äiti luki kaiken, minkä käsiinsä sai, ja kertoi mielellään tarinoita omasta
lapsuudestaan. Siskot lukivat tytölle runoja, keksivät juttuja
keijukaisista ja menninkäisistä ja veivät kirjastoon lukemattomien maailmoiden
äärelle.
Tyttö opetettiin rakastamaan sanoja ja tarinoita. Miten suloista olikaan nuuhkia uuden, juuri
kaupasta ostetun kirjan tuoretta paperintuoksua! Miten pakahduttavaa oli
käännellä vanhan, hauraan kirjan sivuja ja kuvitella sitä pientä ihmistä, joka
oli selaillut samaa kirjaa viisikymmentä tai sata vuotta aikaisemmin ja
vaeltanut saman tarinan maailmassa.
Esimerkin voima.
Tämä sanapari nousi toistuvasti
esille, kun hiljattain suunnittelimme Keskikirjastoissa käynnistettävää
lukuneuvojatoimintaa. Kokeneet kirjastoammattilaiset opettivat minulle,
vasta-alkajalle, että nuorten lukuinnostuksen hiipumisen taustalla vaikuttaa
hyvin vahvasti lukevan esimerkin puute. Jos lapsen lähipiirissä ei ole
lukemista harrastavia aikuisia, ajatus tarinoiden virran varaan
heittäytymisestä voi tuntua turhalta, tylsältä, vaikealta tai jopa
pelottavalta.
Lasten ja nuorten lukutaidon
heikkenemisestä on puhuttu viime vuosina paljon. Erityisesti poikien
lukutaidosta ollaan huolissaan. Vuoden 2015 Pisa-tutkimuksen mukaan tyttöjen ja poikien lukutaidon välinen ero on Suomessa suurempi kuin
muissa OECD-maissa. 15-vuotiaista suomalaispojista erinomaisen lukutaidon saavuttaa vain 9 %, kun
tyttöjen kohdalla vastaava luku on 19 %. Tytöistä heikkoja lukijoita on 7 %,
pojista 16 %.
Lukukeskuksen
lähteiden mukaan ihmiset, jotka lukevat paljon, saavuttavat
todennäköisemmin korkean koulutustason ja pärjäävät työelämässä. Hyvä lukutaito
vaikuttaa siten yleiseen elämässä menestymiseen. Lukemisen on todettu
parantavan myös keskittymiskykyä
sekä sosiaalisia ja viestinnällisiä taitoja.
Pohja
hyvälle lukutaidolle luodaan jo lapsena. Perheen yhteisiä tarinatuokioita
ei ole siis syytä väheksyä. Lukemisella on todettu olevan monia myönteisiä
vaikutuksia mm. terveyteen:
Jo kuuden minuutin lukutuokio laskee sykettä ja vähentää lihasjännitystä. Ne
lapset, joille luetaan iltasatu, nukkuvat keskimäärin puoli tuntia pidempään
kuin lapset, joille ei lueta. Kiinnostavaa on, että perheen omistamien kirjojen
lukumäärä vaikuttaa lapsen lukutaitoon: ne lapset, joiden kotona on yli 200
kirjaa, ovat lukutaidossa kaksi kouluvuotta edellä niitä,
joiden kotona on vain vähän tai ei lainkaan kirjoja.
Perheen sosioekonomisella
taustalla on vaikutusta siihen, millaisia lukijoita lapsista kehittyy.
Suomessa laadukas peruskoulu ja korkeatasoinen yleisten kirjastojen
verkosto ehkäisevät lukutaitoon liittyvää eriarvoistumista.
Myös me Karstulan kirjastossa
haluamme osallistua lukutaitotalkoisiin ja tarjota asiakkaillemme monipuolisia
lasten ja nuorten kirjastopalveluita kuten kirjavinkkauksia,
kirjailijavierailuja, teemapäiviä, kirjallisuustapahtumia, satutuokioita,
kirjastonkäytön opetusta ja henkilökohtaista lukuneuvontaa. Ensi syksyksi
kirjastomme saa ikioman lukudiplomin, jonka avulla kaikenikäiset lapset ja
nuoret löytävät lukemista omasta kokoelmastamme.
Kirjastolaiset ottavat mielellään
vastaan lasten ja nuorten kirjastopalveluita koskevaa asiakaspalautetta. Jos
sinulla on ideoita tai ajatuksia siitä, miten voisimme kehittää toimintaamme
vastaamaan paremmin lapsiasiakkaiden tarpeita, ota rohkeasti yhteyttä! Kirjasto
on kaikkien kuntalaisten yhteinen olohuone, ja toiveemme on, että lapset ja
nuoret kokisivat olevansa sinne lämpimästi tervetulleita.
Entäs kuinka kävi tarinamme pienelle
tytölle, joka oli oppinut rakastamaan kirjoja? Aivan mukavasti! Kirjoista ja
kirjallisuudesta tuli hänelle ammatti, joka vei hänet kauas Venäjälle, Vienan
runokyliin kuuntelemaan vanhojen karjalaismummojen laulamia ikiaikaisia
runolauluja. Tyttö luki paljon hyviä ja jonkin verran huonoja kirjoja, mutta
tärkeimmät tarinat hän oli tallettanut mieleensä kauan sitten, pienenä tyttönä,
kun taivas oli tähtikirkas ja navetan pariovista tulvi kylmää talvi-ilmaa.
Maria Saarnio, informaatikko (lasten- ja nuortenkirjastotyö), Karstulan kirjasto
Maria Saarnio, informaatikko (lasten- ja nuortenkirjastotyö), Karstulan kirjasto
Ihana kirjoitus todella tärkeästä aiheesta!
VastaaPoista