Suljettujen ovien takana
Oletko koskaan miettinyt, mitä kirjastossa tapahtuu silloin,
kun ovet eivät ole asiakkaille avoinna? Tervetuloa kurkistamaan suljettujen
ovien taakse!
Kirjaston kokoelmat ja hyllyjärjestykset elävät jatkuvasti.
Esimerkiksi tällä hetkellä on meneillään fantasia- ja scifikirjojen etsintä
tietokannoista ja hyllyistä, jotta ne voidaan myöhemmin siirtää omaan
erilliseen hyllyynsä. Hyllyjä täytyy myös silloin tällöin käydä
järjestelmällisesti läpi ja tarkistaa, että aineistot ovat oikeassa
aakkosjärjestyksessä ja ettei sekaan ole eksynyt aineistoa, joka ei kyseiseen
hyllyyn kuulu.
Lisäksi on laskutusta ja laskunmaksua, sähköpostiviesteihin vastaamista, huomautuskirjeiden käsittelyä, erilaisten tilastojen kokoamista jne. Kirjastossa ei todellakaan käy aika pitkäksi – henkilökunnallakaan!
Ensimmäiseksi aamulla viedään päivän sanomalehdet
lehtilukusaliin ja tyhjennetään kirjaston ulkoseinässä sijaitseva
palautuslaatikko. Varsinkin viikonlopun jäljiltä palautuksia saattaa olla
melkoinen kasa odottamassa. Kaikki palautukset hyllytetään omille paikoilleen.
Samalla katsotaan, että hyllyt ovat järjestyksessä ja kirjaston yleisilme
siisti.
Päiväpostin mukana tulee paljon aineistoa, joka vaatii
käsittelyä, ennen kuin se voidaan viedä asiakkaiden luettavaksi ja
lainattavaksi. Uusiin lehtiin merkataan saapumispäivämäärä ja ne viedään
lehtilukusaliin. Samalla edelliset numerot kerätään syötettäväksi rekisteriin,
ja niihin tulostetaan viivakooditarrat, jotta niitä voidaan lainata asiakkaille.
Uusimpia numeroitahan ei lainata, vaan ne on tarkoitettu kirjastossa
luettavaksi. Lisäksi esimerkiksi käsityölehdet muovitetaan, jotta ne kestävät
paremmin käsittelyä. Vanhoja lehtiä täytyy säännöllisesti poistaa, jotta
uusille saadaan tilaa.
Uutta aineistoa tilataan kirjastoon jatkuvasti. Tilattaessa
täytyy aina tutkia olemassa olevaa valikoimaa ja pohtia, onko kirjastolla
tarvetta juuri kyseiselle aineistolle. Hankinnoille on varattu tietty määräraha, eikä kaikkea tarjolla olevaa aineisto voi tilata. Kun tilattu aineisto saapuu kirjastolle,
tarvitaan vielä monta työvaihetta, ennen kuin aineisto on lainauskunnossa.
Kirjoihin ja muihin aineistoihin merkitään aina saapumiskuukausi ja korvaushinta.
Tämän jälkeen aineisto lisätään kirjaston rekisteriin, josta jokaiselle lainattavalle aineistolle tulostetaan viivakooditarra. Kirjat täytyy vielä tämän jälkeen muovittaa,
jotta ne kestävät toistuvaa lukemista.
Karstulan kirjasto kuuluu Keski-kirjastoihin, ja aineistoa on
mahdollista lainata kirjastosta toiseen. Karstulasta varatut aineistot on
etsittävä hyllystä ja lähetettävä eteenpäin. Samoin Karstulaan palautuneet
muiden kirjastojen aineistot lähetetään omaan osoitteeseensa. Lisäksi
Karstulaan tulee asiakkaiden varaamaa aineistoa, joka täytyy käsitellä ja
hyllyttää varausten noutohyllyyn. Seutukuljetukset kiertävät kahdesti viikossa,
joten aineistoa liikkuu paljon edestakaisin.
Kun kirjoja ja muuta aineistoa lainataan paljon, ne
väistämättä kuluvat käytössä. Iso osa kirjastotyöstä kuluukin kirjoja
korjatessa. Koska kirjastossa on rajallisesti hyllymetrejä, täytyy uudelle
aineistolle raivata jostain tilaa. Vanhaa aineistoa täytyy siis valitettavasti
poistaa aina silloin tällöin. Poistettava aineisto menee useimmiten
poistomyyntiin. Kaikki ei kuitenkaan mene kaupaksi, jolloin kirjat joudutaan repimään paperinkeräykseen.
Lisäksi on laskutusta ja laskunmaksua, sähköpostiviesteihin vastaamista, huomautuskirjeiden käsittelyä, erilaisten tilastojen kokoamista jne. Kirjastossa ei todellakaan käy aika pitkäksi – henkilökunnallakaan!
Kommentit
Lähetä kommentti