Lukutaidon päivänä lasten ja nuorten vanhemmille ja muille

Lukutaito on jokaisen elämään joka päivä kuuluva asia. Sitä ei pääse karkuun. Mieti jos et osaisi lukea? Miltä maailma näyttäisi silloin? Saisitko kaiken tiedon televisiosta? Saisitko tarpeeksi tietoa Youtube -videoita katsellessasi? Niin moni väittää. Pystytäänkö tulevaisuudessa kaikki asiat hoitamaan ilman täytettäviä lomakkeita, joita pitää osata lukea ja joihin pitää osata kirjoittaa? Pystytäänkö syvällinen tieto jakamaan muuten kuin kirjan avulla? Pystynkö asettumaan toisen asemaan lukematta yhtään kirjaa? Antaako elokuvan katselu tarpeeksi empatiakykyjä?

Ihminen on jatkuvasti vuorovaikutuksissa muiden ihmisten kanssa. Tapaat uusia erilaisia tyyppejä melkein joka päivä. He ajattelevat eri lailla. He eivät tiedä yhtään mitä sinä ajattelet. Yhteinen kieli antaa pienen mahdollisuuden päästä toisten ajatuksista selville. Yhteinen kieli antaa sinulle mahdollisuuden ilmaista ajatuksiasi. Täytyy vain pysähtyä. Kuunnella ja puhua. Aina ei pääse tutustumaan muihin ihmisiin lähikontaktissa. Voit lukea. Kirjailija on ihminen, jolla on jotain asiaa. Mitä asiaa hänellä on? Anna hänelle mahdollisuus, kuuntele häntä, lue. Valitse sellaisia kirjoja, joiden aihe kiinnostaa. Ai, noinkin voi ajatella tästä asiasta! Luen parhaillaan uutta nuorten kirjaa, jossa tavallinen amerikkalainen tyttö kuulee siihen asti tuntemattoman isänsä olevan tuleva Japanin keisari. Japanilaisen äidin aina vähän erilaiseksi itsensä tuntenut tyttö heitetään Japanin hoviin. Tarina on hyvin kirjoitettu ja herättää kiinnostuksen japanilaiseen kulttuuriin. En uskonut pitäväni tästä romanttisesta komediasta. Toisin kävi.

Tubettajien videot lapsille ja nuorille jakavat tietoa erilaisista asioista. Niissä käydään läpi hankaliakin asioita. Ne ovat tärkeitä. Parhaimmillaan tubettaja on kuin isoveli tai isosisko, joka kertoo miltä hänestä tuntui, kun häntä kiusattiin samalla tavalla kuin sinua nyt!  Pääseehän lapsesi ja nuoresi juttelemaan lisää häntä vaivaavasta asiasta? Kysy, mistä tubettaja on jutellut? Mikä lasta kiinnostaa siellä? Entä onko häntä häirinnyt jokin asia? Onko tullut videoilla vastaan jotain inhottavaa tai outoa?

"Nuoreni ei tee muuta kuin pelaa." Pelilukutaito on tärkeä taito. Älä ole siitä huolissasi. Sinulle on syntymässä diginatiivi nuori, joka pärjää tulevaisuuden työelämässä. Mutta ole kiinnostunut siitä, mitä hän pelaa. Sano, että haluat hänen pelaavan erilaisia pelejä. Mitä kaverit pelaa? Joitakin sääntöjä on oltava. Yöllä ei pelata. Pelisessio on hyvä välillä tauottaa. Läksyt täytyy tehdä ennen pelaamista ja kunnolla. Ennen nukkumaanmenoa suosittele lukuhetkeä analogisen kirjan parissa, jotta hermosto rauhoittuu. Etsi hänelle sopiva kirja. Kysele miten luku edistyy ja millainen tarina kirjassa on. ”No big deal!”

Lukutaidon merkitys korostuu, kun syvennytään johonkin asiaan tarkemmin. Kaikki eivät harrasta lukemista, mutta jos olet lukenut, sitä helpompaa on ottaa vastaan kirjoitettua tietoa. Lukemista ei tarvitse enää miettiä, vaan se tulee itsestään. Tietokirjoissa on tai ainakin pitäisi olla tarkistettua tietoa. Aina ei näin ole. Kritiikkiä tarvitaan. Tarkasta kirjoittajan asiantuntijuus. Erityisen tärkeää kritiikki on kun luetaan verkossa tietotekstejä. Huijaamisen mahdollisuus moninkertaistuu. Kaunokirjallisuus taas vie syvemmälle aiheeseen tunnepuolella kuin tietokirja. Älä hylkää tätä mahdollisuutta. Me emme ole pelkkiä faktaa sisältäviä robotteja.

Mitä vanhempi voi tehdä, jos lapsi ei halua lukea kirjoja? Lue itse kirjoja. Anna niille mahdollisuus. Ole esikuva. Pidä kirjoja esillä kotona. Suhtaudu kirjoihin arkisesti. Ne kuuluvat elämään. Siellä kansien sisällä on jotain jännää. Siellä on sellaista, jota ei mistään muualta löydy. Ajatus siitä, että kun olet lukenut jonkin kirjan, niin kaikki kirjassa olisi jo sinulle tuttua. Kun luet sen uudelleen, löydät sieltä jotain uutta. Sellainen on erityisen hyvä kirja. Ei kirjaa tarvitse valloittaa, tietää kaikkea siitä. Maailma on keskeneräinen. Me kaikki ollaan tavalla tai toisella keskeneräisiä, kehittyviä. Lue lapselle. Jos lapselle on pienenä luettu, palaa hän siihen jossain vaiheessa uudestaan. Vanhemmallekin lapselle voi lukea, jos hän suostuu kuuntelemaan. Yhteinen lukuhetki antaa mahdollisuuden jutella lukemastanne.

Entä jos vanhempi ei lue kirjoja? Eihän me kaikki luistella kiekon perässäkään. Yritetään kuitenkin piilottaa antipatiat lapselta ja tarjota hänelle avoin maailma. Joskus on hyvä haastaa itsensä ja mennä mukavuusalueen ulkopuolelle. Jos lukutaidon puute harmittaa, sen kehittämiseen löytyy keinoja. Oletko kokeillut selkokirjaa, isotekstistä tai äänikirjaa? Yksi tapa harjoittaa lukemista on kuunnella äänikirjaa ja samalla seurata tekstiä kirjasta. Kaikilla on oikeus päästä tarinoiden maailmaan. Lukuoikeus kuuluu kaikille.

Itse rakastan hetkeä, kun huomaan hymyileväni kirjan tarinalle. Huomaan päässeeni maailmaan, johon en muuten pääsisi. Olen hetken muualla. Esimerkiksi Japanin keisarillisessa hovissa. Olen rentoutunut.

Haluaisin, että kaikilla olisi mahdollisuus rauhoittua lukemaan omaan soppeensa. Haluaisin että kaikilla olisi mahdollisuus päästä tarinoiden ja tiedon maailmaan. Se on elämys!

Virpi Viiru, informaatikko, Karstulan kunnankirjasto


Kommentit

Suositut tekstit